انواع سنگ کلیه و علل آن

چهارشنبه 12 تير 1398
8:40
دکتر سلام

گاهی نمک و سایر مواد معدنی در ادرار به هم چسبیده و سنگ کلیه را تشکیل می‌دهند. اندازه‌ی آن‌ها از یک کریستال شکر تا یک توپ پینگ‌پنگ متغیر است. اما معمولاً تا زمانی که باعث انسداد مجاری ادراری نشوند، فرد متوجه آن نخواهند شد. زمانی که این سنگ‌ها خرد شده و وارد حالب (مجاری متصل به مثانه) می‌شوند، درد بسیار زیادی ایجاد می‌کنند. سنگ کلیه، رسوبات سختی از مواد معدنی و نمک است که در داخل کلیه ها ایجاد می شود. سنگ کلیه دارای علت های زیادی است و می توانند بر روی هر قسمت از دستگاه ادراری شما؛ از کلیه ها تا مثانه شما تاثیر بگذارند. اغلب، وقتی که ادرار متمرکز می شود، زمانی که مواد معدنی به یکدیگر متبلور شده و با هم ترکیب شوند، سنگ کلیه تشکل می گردد.

Image result for ‫علائم درد کلیه‬‎


عبور سنگ کلیه از مجاری ادراری می تواند کاملا دردناک باشد، اما اگر سریع شناسایی شوند، سنگ کلیه ها معمولا آسیب دائمی ایجاد نمی کنند. بسته به وضعیت شما، ممکن است چیزی بیشتر از مصرف داروهای درد و نوشیدن مقدار زیادی آب برای عبور سنگ کلیه نیاز نداشته باشید. در موارد دیگر - به عنوان مثال، اگر سنگ کلیه در دستگاه ادراری قرار گرفته باشد و یا با عفونت ادراری همراه باشد یا موجب عوارض گردد؛ ممکن است جراحی مورد نیاز باشد.


سنگ کلیه


علائم سنگ کلیه

سنگ کلیه تا زمانی که درون کلیه شما حرکت نکند یا به داخل مثانه نرسد ممکن است علائم خاصی ایجاد نکند. اما در این وضعیت؛ ممکن است این علائم و نشانه ها را تجربه کنید:


  • کمر درد شدید، شکم، کشاله‌ی ران و پا درد که در امواج می آید و در شدت نوسان دارد
  • درد در ادرار کردن
  • رنگ صورتی، قرمز یا قهوه ای ادرار
  • ادرار ابری
  • تهوع و استفراغ
  • درد شدید در طرف و پشت، زیر دنده
  • تکرر ادرار
  • ادرار بیشتر از حد معمول
  • تب و لرز در صورت وجود عفونت
  • حجم کم ادرار


به علت اینکه سنگ از طریق دستگاه ادراری شما حرکت می کند، درد ناشی از سنگ کلیه ممکن است تغییر کند - به عنوان مثال، تغییر مکان به مکان دیگری یا افزایش شدت آن.


در صورت تجربه این علائم فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • درد بسیار شدید است که نمیتوانید نشست و یا موقعیت راحت پیدا کنید
  • درد همراه تهوع و استفراغ
  • درد همراه با تب و لرز
  • خون در ادرار خود
  • مشکل دفع ادرار


احتمال دارد سنگ‌های بسیار کوچک بدون هیچ علائمی دفع شوند.


علائم سنگ کلیه که با بیماری‌های دیگر مشترک است

اگر به طور ناگهانی درد شدیدی در کمر و شکم خود داشتید، سریعاً به دکتر مراجعه کنید. دردهای شکمی ممکن است به خاطر آپاندیس یا بارداری خارج از رحم نیز ایجاد شود. ادرار دردناک نیز ممکن است به خاطر عفونت ادراری باشد.


چه کسانی دچار سنگ کلیه می شوند؟

سنگ کلیه در مردان بیشتر از زنان شایع است. اکثر افرادی که سنگ کلیه را تجربه می کنند، بین 30 تا 50 سال سن دارند. سابقه خانوادگی سنگ کلیه همچنین باعث افزایش احتمال ابتلا به آن ها می شود.


انواع سنگ‌ کلیه

دانستن نوع سنگ کلیه به تعیین علت آن کمک می کند و ممکن است سرنخ هایی در مورد چگونگی کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه شما را به شما نشان دهد. اگر ممکن است سعی کنید سنگ کلیه دفع شده خود را نگهداری کنید و آن را به دکتر خود را برای تجزیه و تحلیل ارائه دهید


انواع سنگ کلیه عبارتند از:


سنگ های کلسیم:

اکثر سنگ های کلیه سنگ های کلسیم هستند که معمولا به شکل اگزالات کلسیم هستند. Oxalat یک ماده طبیعی است که در غذا یافت می شود و روزانه توسط کبد شما ساخته می شود. بعضی از میوه ها و سبزیجات و همچنین آجیل و شکلات،دارای اگزالات بالا هستند.


عوامل تغذیه ای، دوزهای بالا ویتامین D، جراحی بای پس روده و چندین بیماری متابولیکی باعث افزایش غلظت کلسیم یا اگزالات در ادرار می شود.


سنگ های کلسیم نیز ممکن است به شکل فسفات کلسیم رخ دهند. این نوع سنگ در شرایط متابولیک، مانند اسیدوز لوله ای کلیه، شایع است. همچنین ممکن است همراه با سردردهای خاص میگرن یا داروهای تشنج خاص مانند (Topamax) همراه باشد.


سنگ های Struvite:

سنگ های Struvite در پاسخ به عفونت، مانند عفونت مجاری ادراری تشکیل می شود. این سنگ ها می توانند به سرعت رشد کنند و کاملا بزرگ شوند، گاهی اوقات با نشانه های کمی و یا هشدار کمی همراه هستند.


سنگ اسید اوریک:

سنگ های اسید اوریک می توانند در افرادی ایجاد شوند که مایعات کافی نداشته باشند یا مایع بسیار زیادی را از دست داده باشند، کسانی که رژیم غذایی با پروتئین بالا دارند و کسانی که نقرس دارند. برخی از عوامل ژنتیکی همچنین ممکن است خطر ابتلا به سنگ اسید اوریک را افزایش دهند.



سنگهای سيستين:

این سنگ ها در افراد مبتلا به اختلال ارثی ایجاد می شود که باعث می شود کلیه ها، اکسیدهای خاصی از اسیدهای آمینه (سین سینیری) را دفع کنند.


زمانی که سنگ کلیه دفع می‌شود پزشک آن را تجزیه و تحلیل می‌کند تا بداند از چه چیزی ساخته شده است. 80% سنگ کلیه از کلسیم ساخته شده و بقیه‌ی آن اسید اوریک، استروویت یا سیستین است. تجزیه و تحلیل‌های شیمیایی نشان می‌دهد چه نوع سنگی دارید. در این صورت با انجام اقداماتی می‌توانید از تشکیل مجدد آن جلوگیری کنید.


انواع سنگ کلیه


دلایل ایجاد سنگ کلیه

علت اصلی سنگ کلیه کمبود آب در بدن است. سنگ کلیه در افرادی که کمتر از هشت تا ده لیوان آب در روز مصرف می کنند بیشتر است. وقتی آب کافی برای رقیق کردن اسید اوریک (جزء ادرار) وجود ندارد، ادرار اسیدی تر می شود.محیطی بیش از حد اسیدی در ادرار باعث تشکیل سنگ کلیه می شود. سنگ کلیه اغلب هیچ دلیل خاصی ندارد، اگر چه عوامل متعددی ممکن است خطر شما را افزایش دهند.


سنگ کلیه وقتی شکل می گیرد که ادرار شما مواد کریستال تشکیل دهنده - مانند کلسیم، اگزالات و اسید اوریک - بیشتر از مایع در ادرار، که موجب رقیق شدن آن می شود، داشته باشد. شرایط پزشکی مانند بیماری کرون، عفونت های دستگاه ادراری، اسیدوز کبدی کلیوی، هیپرپاراتیروئیدیسم و کلیه اسفنج مدالار خطر ابتلا به کلیه را افزایش می دهند


پیشگیری از سنگ کلیه

اگر سنگ شما از نوع سنگ‌های کلسیمی باشد پزشک به شما توصیه می‌کند کم‌تر نمک، شکلات، قهوه، چای، حبوبات، انواع توت‌ها، سبزی‌ها تازه، پرتقال، توفو و سیب زمینی شیرین مصرف کنید.


عوامل خطرناک که می‌توان کنترل کرد

عدم مصرف آب در دراز مدت می‌تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود. رژیم غذایی نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند.


خوردن مقدار زیادی پروتئین، سدیم و غذاهایی مانند شکلات یا سبزی‌ها ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. از عوامل دیگر به افزایش وزن یا مصرف برخی داروها اشاره کرد.


عوامل خطرناک که نمی‌توان کنترل کرد

مردان سفید پوست در مقایسه با سایر افراد در معرض خطر بیشتری قرار دارند. احتمال ابتلا به این بیماری در مردان در سن 40 سالگی و در زنان در 50 سالگی بیشتر است و این بیماری در برخی موارد وراثتی است. فشار خون بالا، نقرس، عفونت‌های ادراری می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.


تشخیص سنگ کلیه

سنگ کلیه قبل از اینکه باعث ایجاد درد شود به ندرت تشخیص داده می‌شود. این درد به قدری زیاد است که بیمار را به بیمارستان کشانده و آزمایش‌های متعددی برای تشخیص سنگ روی او انجام می‌شود. این آزمایش‌های شامل سی‌تی‌ اسکن، سونوگرافی و آزمایش ادرار است. آزمایش ادرار نیز می‌تواند درصد بالای مواد معدنی تشکیل دهنده‌ی سنگ را مشخص کند.


درمان سنگ کلیه

اگر سنگ کلیه به اندازه‌ی کافی کوچک باشد، پزشک داروهای مسکن تجویز کرده و بیمار باید منتظر شود تا سنگ خودش به طور طبیعی دفع شود. همچنین پزشک نوشیدن آب و مایعات فراوان حدوداً روزی 10 لیوان را برای رقیق شدن ادرار توصیه می‌کند تا دفع سنگ کلیه راحت تر شود.


استفاده از دارو

داروهایی برای کمک به دفع سنگ کلیه وجود دارد. مواد مخدر مانند آلفا بلاکرها باعث گشاد شدن دیوارهای حالب می‌شود. این گشاد شدگی باعث می‌شود سنگ به راحتی از این دیوارها عبور کند. عوارض جانبی آن کم و تنها شامل سردرد و سرگیجه می‌شود. انواع دیگر داروی سنگ کلیه برای جلوگیری از تشکیل مجدد سنگ کلیه وجود دارد.


سنگ شکن کلیه

رایج‌ترین روش پزشکی برای درمان سنگ کلیه سنگ شکن است. در این روش از امواج با انرژی بالا برای شکستن سنگ‌ها به قطعات کوچک‌تر استفاده می‌شود. سپس این قطعات کوچک به راحتی از دستگاه مجاری ادرار خارج می‌شود. عوارض جانبی آن خونریزی، کبودی یا درد می‌تواند باشد.


اورتروسکوپی

اگر سنگ خارج از کلیه و نزدیک به مثانه قرار گرفته باشد، رایج‌ترین روش اورتروسکوپی است. یک لوله‌ی باریک از طریق مجاری ادرار به سمت سنگ فرستاده می‌شود. جراح سنگ را شکسته و از طریق لوله خارج می‌کند. هیچ برشی در بدن ایجاد نمی‌شود. برای سنگ‌های خیلی بزرگ جراحی مورد نیاز است.


دفع سنگ کلیه در خانه

اکثر سنگ های کلیه از طریق کلیه ها به مثانه منتقل می شوند و از طریق ادرار شما خارج می شوند. در مسیری که شما هر روز ادرار می کنید، با عبور یک سنگ از این مسیر می تواند درد زیادی ایجاد شود.


دفع سنگ کلیه می تواند چند روز تا چند هفته طول بکشد. به همین دلیل اکثر پزشکان توصیه می کنند که سنگ را در خانه دفع کنید. پزشک شما ممکن است داروهای ضد تهوع یا ضد درد را برای شما در نظر بگیرد، در حالی که سعی در دفع سنگ دارید، نوشیدن آب بیشتر می تواند به شما کمک کند که سیستم ادراری خود را پاکسازی کنید.


دفع سنگ


برای دفع طبیعی، اندازه‌ی سنگ کلیه باید چه مقدار باشد؟

هر چقدر سنگ کوچک‌تر باشد، احتمال دفع آن به شکل طبیعی بیشتر است. اگر کم‌تر از 5 میلی‌متر باشد، به احتمال 90 درصد خودش دفع خواهد شد. اگر بین 5 تا 10 میلی‌متر باشد، این احتمال به 50 درصد کاهش می‌یابد. اگر سنگ به قدری بزرگ بود که نتوانست به طور طبیعی دفع شود، روش‌های ذکر شده ی بالا برای درمان وجود دارد.


برای دفع راحت تر چه چیزهایی بخوریم؟

آب

هنگام عبور از یک سنگ، افزایش مصرف آب شما می تواند به سرعت این روند کمک کند. به جای معمول هشت، برای 12 عدد آب در روز تلاش کنید.


پس از گذشت سنگ، شما باید هر روز هشت تا 12 لیوان آب بنوشید. از دست دادن آب بدن یکی از عوامل خطر اصلی سنگ کلیه است. به رنگ ادرار خود توجه کنید که زرد کمرنگ باشد. ادرار تیره زرد نشانه ای از کم آبی است.


آب لیمو

شما می توانید لیموی ازه را فشرده و به آب خود اضافه کنید . لیموی تازه حاوی سیترات است که یک ماده شیمیایی است که از تشکیل سنگ های کلسیم جلوگیری می کند.


آب لیمو دارای مزایای دیگری برای سلامتی است. به عنوان مثال، به مهار رشد باکتری کمک می کند.


آب ریحان

ریحان حاوی اسید استیک است که کمک می کند تا سنگ کلیه را از بین ببرد وهمچنین به کاهش درد کمک می کند. همچنین باعث کاهش سطح اسید اوریک می شود که خطر ابتلا به سنگ های آینده را کاهش می دهد.


سرکه سیب

سرکه سیب حاوی اسید سیتریک است. اسید سیتریک به دفع سنگ کلیه کمک می کند. سرکه سیب علاوه بر این می تواند به کاهش درد ناشی از سنگ کمک کند.


برای استفاده از این مزایا، 2 قاشق غذا خوری سیب سرکه سیب را به یک لیوان آب تصفیه شده اضافه کنید. این مخلوط را در طول روز بخورید.


آب کرفس

آب کرفس از مواد سمی که باعث تشکیل سنگ کلیه می شود جلوگیری می کند. مخلوط یک یا چند ساقه های کرفس با آب، و آب میوه را در طول روز بنوشید.


شما نباید این مخلوط را مصرف کنید اگر شما:


  • هر اختلال خونریزی

  • فشار خون پایین

  • جراحی برنامه ریزی شده


دارید.


آب انار

آب انار می تواند به بهبود عملکرد کلی کلیه، و همچنین ریزش سنگ ها و دیگر سموم از سیستم شما کمک کند.


همچنین سطح اسیدیته ادرار را کاهش می دهد. سطح اسیدیته پایین تر خطر ابتلا به سنگ کلیه بعدی شما را کاهش می دهد.


هیچ محدودیتی برای مقدار اناری که می توانید در طول روز بخورید وجود ندارد.


لوبیا سبز

لوبیا سبز پخته شده کمک می کند تا کلیه سلامت کلی کلیه تضمین شود. همچنین کمک می کند تا سنگ ها را از بین ببرند

منبع:اینفو سلامت


[ بازدید : 164 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]